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 Betreff des Beitrags: Und es lebt und stirbt doch mit seinen Spielern
BeitragVerfasst: Fr 13. Aug 2010, 19:27 

Registriert: Fr 13. Aug 2010, 18:58
Beiträge: 23
Zurück aus dem Feuerlager, inzwischen gut gesättigt und mit etwas Abstand zur Sache will ich dann doch auch einmal meine Meinung kundtun:

1. In meinen Augen eine tolle SL:
Dieses Jahr hatten wir wirklich in meinen Augen eine tolle SL die auch mal einen Spaß verstanden hat und vor allem Dingen für eher "Wenigplotjäger" wie mich weitgehend unsichtbar war. Dass habe ich schon ganz anders erlebt, es gab schon SLs die einen scheinbar auf Schritt und Tritt verfolgt oder hinter Büschen belauert haben. Dafür erst einmal ein großes Lob.

2. Einigkeit trotz kleineren Lager leider weitgehend Fehlanzeige

Trotz des im Vergleich zum Erdlager gefühlt deutlich kleineren Lager fehlte mir dann doch deutlich eine gewisse Einigkeit, beziehungsweise eine Identifikation mit dem Lager. Besonders deutlich sind mir da einige morgendliche Alarm/Sammelrufe in Erinnung geblieben. Gewohnheitsmässig springt man auf, schmeißt sich das Kettenhemd über, zieht den Helm auf...schlüpft noch hektisch in die Schuhe aus Angst zu spät zu kommen, verlässt das wärmende Zelt und sieht anstelle sich hastig sammelnder Kämpfer erst einmal niemanden (zumindest nicht IT). Da wird in aller Ruhe weiter gefrühstückt, sich unterhalten oder ein wenig der morgen genossen als wäre gar nichts passiert. Ich kann jeden verstehen der sich am morgen oder im allgemeinen erstmal Zeit lässt (ist ja schließlich OT-Urlaub), aber sich dann gar nicht zu bewegen nach dem Motto: "Ich bin gar nicht da, ein anderer wird es schon richten" zeugt nicht gerade von einer guten Identifikation mit dem Lager. Die Male bei denen es gelang wirklich einen Großteil des Lagers abseits der größeren Gruppen zu mobilisieren waren leider eher gering. Wahrscheinlich liegt dass langsam an der wachsenden Lagergröße, dennoch sollte sich vielleicht jeder einmal persönlich seine Gedanken darüber machen.

3. Gewandungsgrillen VS Lagerspiel

Es mag erneut nur mir persönlich so gegangen sein, doch irgendwie kam an manchen Punkten ein wenig der Eindruck auf dass das Lager als relative OT-Zone betrachtet wurde. Charakterspiel wirkte oft eher unerwünscht oder wurde dadurch dass man sich von OT-Blase zu OT-Blase hangeln musste im Keim erstickt. Auch hier sind die Vorstellungen von einen schönen Lager wohl eher unterschiedlich..aber vielleicht sollte man sich angewöhnen die OT-Blasen zumindest so zu gestalten dass das Charakterspiel durch sie nicht gestört wird.

4. Sprachprobleme/Lagersprache Englisch

Eine Sache die für mich persönlich recht schade war waren diverse Sprachprobleme. Sicher, englisch versteht jeder von uns..beim dänischen oder französischen sieht das Problem schon wieder ein wenig anders aus. Dadurch kamen für mich teilweiserecht hohe Sprachbarrieren auf welche man zwar mit Hand und Fuss überwinden konnte, dennoch sollte man vielleicht auch als Spieler in Betracht ziehen die Kommunikation untereinander (zumindest abseits des reinen Gruppenspieles) auf Deutsch und Englisch zu beschränken. Dass macht es in meinen Augen leichter auch ausländische Spieler in das Spiel zu integrieren.

5. Lustig ist nicht immer lustig

Vorsicht extrem persönliche Meinung des Autors, bitte nicht beleidigt fühlen (!): Irgendwie hatte ich dieses Jahr den Eindruck dass manche Spieler sich einen Spaß daraus gemacht haben lustige Konzepte zu wählen welche von ihrer Umwelt oft eher als störend empfunden wurden. Ich erinnere mich da zum Beispiel an eine Gruppe von Regenbogen(gnomen). Natürlich ist dass Mythodea eine tolerante Großveranstaltung welche auch Charakterkonzepte zulässt die anderorts mit Sicherheit scheitern würden. Dennoch sollte man sich vielleicht im Rahmen einer Selbstreflektion ein paar Gedanken darüber machen wie man als Spieler nach aussen hin wirkt. Ich lass dass einfach mal so stehen..und bitte nicht steinigen :).

6. Zu guter letzt, ein Lob an die Glutklingen

Zuletzt noch ein Lob an die Glutklingen, eine Gruppe von deren Freundlichkeit und IT-Verhalten (in den wenigen Stunden die man halbwegs gemeinsam verbracht hat) positiv überrascht war.

Sollte sich jetzt jemand von der teilweise harschen Kritik auf den Fuß getreten fühlen bitte ich darum es nicht persönlich zu nehmen. Den größten Fehler habe ich wahrscheinlich selbst bei meiner Gruppenwahl gemacht, alles andere wären dann "Folgefehler".

Gruß des eigenartigen Karottennordmannes

Gerwin


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 Betreff des Beitrags: Re: Und es lebt und stirbt doch mit seinen Spielern
BeitragVerfasst: Sa 14. Aug 2010, 08:31 

Registriert: Mi 11. Aug 2010, 09:03
Beiträge: 4
Wohnort: München
Auch wenn wir nicht in der selben Gruppe waren: Ich kann dir voll und ganz zustimmen, in allen Punkten! :)

_________________
Darien v. Helgard
Heiler, Chirurg und Pharmazeut
ehemals Feldarzt des 49 Infanterie-Regiments zu Altdorf


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 Betreff des Beitrags: Re: Und es lebt und stirbt doch mit seinen Spielern
BeitragVerfasst: Mo 16. Aug 2010, 21:39 

Registriert: Mo 12. Jul 2010, 15:38
Beiträge: 15
Jup ich bin ganz deiner Meinung.

Insbesondere das Thema Regenbogengnome. Ich fand das ewige Partymachen als extrem störend.

Auch mit meinem Charakter "ugluk der uruk" hatte ich massive Probleme. Ich war konsequent Intime, und viele fühlten sich gestört davon. Ich finde die Sache mit dem Gewandungsgrillen, die sichimmer mehr durchsetzt extrem Traurig.

Grüße

_________________
aka Ugluk der Uruk
Heldenhafter Hauptmann der Torwache von Doerchgard


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 Betreff des Beitrags: Re: Und es lebt und stirbt doch mit seinen Spielern
BeitragVerfasst: Di 17. Aug 2010, 10:17 

Registriert: Fr 13. Aug 2010, 18:58
Beiträge: 23
Naja gegen das GEwandungsgrillen auf Großcons kann man wohl nichts (mehr) unternehmen, dafür ist die Speilerschaft einfach zu bunt geworden. Dass muss in meinen Augen auch generell nicht mal schlecht sien, nur sollte man sich dann wirklich auch darauf beschränken andere Leute beim spielen nicht zu stören. Die Einstellung: "Ich hab genauso bezahlt wie du, also werf ich einfach meinen Grill an und fang an zu singen/party zu machen egal wenn es stört oder nicht" finde ich persönlich inzwischen ziemlich daneben. Aber da hilft letzten Endes nur konsequentes ignorieren und dass suchen einer neuen Gruppe bzw. ein Lagerwechsel im nächsten Jahr.


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 Betreff des Beitrags: Re: Und es lebt und stirbt doch mit seinen Spielern
BeitragVerfasst: Di 17. Aug 2010, 11:24 
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Registriert: Mo 1. Mär 2010, 14:24
Beiträge: 54
Meine Deutsch ist nicht gut, so ich verstehe nicht all was ist gesagt.
(and I carry on in English, because than I know what I say)

I'm one of the RegenbogenHeinzelmannchen, or Rainbowgnomes and want to put some marks in the discussion.
It's a pity not everybody liked us, but we can't make everybody satisfied. And at the end it's a matter of taste.

As far as I see it (and it could be my bad Deutsch), our clothes are that striking, that our play isn't seen. Some people (I don't know how much) see our clothes and by sight don't want to play with us. I can understand it, I have it somethimes with Drow or Vampires.
But our clothes don't say anything about our play.
Everytime we we're outside our own place at the back of the camp, we were IT. (okay, not when we're on our way to the toilet). In our own place half of the time, and with people of other groups, alway IT. And we wern't more or less IT than the random Middle Age fighter or farmer. IT we were thinking like Fantasy Middle Age people and acting like them. Because we like our characters and it's fun to play them, I think we could stay better in character than otherwise.
We did our Gate duty, we made people fighting better by drumming and taunting the enemy, we made a fire show and a party in the fire camp. We fighted as hard as any other. We did very good alchemistisc brewing (although I say it myself). We did much to promote lagerplay.
In terms of staying in character against mere costume party, we were the whole time in character. If you didn't see it because of the clothes, that is a other discussion. ( :) I think a psychological one: things you irritate in other people is often a part of your self which you aren't comfortable with)

Second thing is the characters themselves.
I think the first question is, do you like goblins and kenders?
I think you could see us in the row besides goblins and kenders (and some pirates and fairy's). What's the different between us and them, that Rainbowgnomes are a step to far (for some people) and they aren't? Maybe it will help the next year to see us as a group of jesters: hofnarren(because we come back. We had so much enthousiastic reactions.)

Our characters are just happy and make fun about much things. At the party on fridaynight, that was just it what was needed. and we started that party because we were asked for it. People wanted a party, and that we started it was just because we have the freedom. And that is what is fantasy for me. A character what gives you the freedom (to certain degrees, of course) to be and do what you want.
we didn't make party whole the time. we're just happy to be alive and we want to live every second of it as best we can.

Fun fact: The Fantasy genre started with a corpulent man, 55 years old, who's first sorrows on his journey were that he forgot his handkerchief. (some Bilbo guy ;) )
Our main heroes of fantasy are 5 guy's smaller than 1,30 m who love to eat and drink and party.

Sprachprobleme: certain, knowing English oder Deutsch is needed for everybody, but I also think it very realistic and gives much possibilty's for play. Napoleon build a army of many European nations. (and get slaughterd by the russians, okay :D ) It's very realistic, not understanding each other.
It is the mentality behind. If people want interaction, they can try to learn the language, or get a translator. If they don't, and you want to have them fight, it's you who has to do the effort.
We're Dutch (often mistaken for Dänisch) and we had lots of fun, just talking in Dutch, when nobody could understand us.

You've got the rights to complain about us, we have the right defend ourselves.
I certain like the discussion. What is Fantasy and is 'allowed', and what isn't? I didn't know it before I did the Gnomes, but even in fantasy there is some sort of standard, and reactions if you don't follow it. It's a wide standard, but still.
Also interesting is that entire purple, yellow, orange, red and blue fairies, of much colored kenders or goblins are accepted, but that many people have some (big or less) problems with Rainbowgnomes.

_________________
Lebender Statur.......


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 Betreff des Beitrags: Re: Und es lebt und stirbt doch mit seinen Spielern
BeitragVerfasst: Di 17. Aug 2010, 13:15 
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Registriert: So 20. Sep 2009, 20:07
Beiträge: 150
Clemens from the SL talked a lot about your brewery and the players who took the time were although fascinated and happy to play with the gnomes. As far as I heard about it :)

_________________
'10 '11 Feuer-SL
'09 Neutrale-SL
Interpretiert Texte so wohlwollend und freundlich wie möglich!


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 Betreff des Beitrags: Re: Und es lebt und stirbt doch mit seinen Spielern
BeitragVerfasst: Di 17. Aug 2010, 13:45 
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Registriert: So 8. Aug 2010, 20:54
Beiträge: 16
I really like you guys, especially your play :-)

_________________
2008-2009: Glutklingen Feuerlager
2010: Agathon Wasserlager


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 Betreff des Beitrags: Re: Und es lebt und stirbt doch mit seinen Spielern
BeitragVerfasst: Di 17. Aug 2010, 17:02 

Registriert: Mi 21. Okt 2009, 19:43
Beiträge: 81
very plain and simple:
people see your rainbow dresses and dont want to play with you. those who did play with you, liked you. those who didnt play with you, didnt like you in the first place ;)

the party was the conclusion of the ritual and it was one of the really rare events where many different groups in the fire camp were spending time together. this was an event were the camp was actually 'alive' and not dying.


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 Betreff des Beitrags: Re: Und es lebt und stirbt doch mit seinen Spielern
BeitragVerfasst: Di 17. Aug 2010, 20:41 

Registriert: Fr 13. Aug 2010, 18:58
Beiträge: 23
Having started this discussion I see it as my responsibility to answer (also my english is for sure not as good as yours I hope we will understand eachother)
I will try to respond to your posting as good as I can, if there are any problems unsolved at the end feel free to ask.

To the clothes: I guess the clothes aren`t the main problem. In my case they aren´t. Clothes are indeed a matter of personal taste, also I have to admit beeing a bit shocked when I first saw the rainbowgnomes. I will give you an example for better understanding. Doing gate duty myself I had to instruct some beginners how to do it probally (they asked for it). I advised them to take their job serious, not making to much fun of it and so on. Some time later one of the beginners came to me and asked what the "funny young men" where doing at the gate. I couldn´t really tell him and had a big problem to make him understand that ,also some people where not taking their dutys serious, he had to.

You say you have it sometimes with Drow and Vampires? Some players have a problem with them, yes. But also Gerwin doesn´t like Drow either he knows that they can be very usefull in their way. The "Rainbowgnomes" on the other hand had no use for him.

You made people fight better by druming: Well I have to admit, this might by true in some cases. On the other hand I remember a situation when you threw a big "mushroom" at our enemys. Maybe you think (and maybe most other do too) that this is great to distract a enemy. To my and the fighters next to my it was more or lees a bit "demoralizing". We stood there, shoulder to shoulder in the blood of our beloved friends and somebody clearly made a joke of the situation. I remember the fighter next to my saying "Know what Gerwin? Let´s turn around for a minute and stop this bullshit. Maybe we can use their heads for the catapult". The only reason we didn´t really turn around was a promise given at the first evening, both of us did promise not to attack player characters at this convention.

Alchemistic brewing: Can´t say anything about that, Gerwin doesn´t believe in the use of alchemie (of course, that is not your problem)

Kenders/Goblins etc: I never said I like Kenders. Speaking of Gerwin he doesn´t like Kenders. Or Goblins. He finds them more than a bit annoying.
And to be honest, I really first thought you were some kinds of Jester. You would have made really great jesters (allmost the best I have ever seen, and I am doing this since quiet some time). But a Jester is for fun. Maybe to critize people be showing them some kind of psychological mirror. And the place to be for the jester is NOT the battleground.
On the battleground or in a warcamp a Jester is way out of place. For example: If I have just lost my comrad I don´t want to see some strange dressed guy making fun of everything.

I really get your point that a great deal of a character is freedom. But Larp is allways a kind of "teamsport", and in my opinion the team aspect starts with creating a character. Thinking of a character I allways keep in mind if someone could get pissed when interacting with me. If I think to many people get pissed I lay the character aside and make a new one which fits better for the other player.

Example: My character Gerwin is ,some might say, a kind of slavetrader/hunter. I (as the player) know that some of the other players will get really pissed by this concept as it might get their character into problems. So by traveling to the world of Mythodea Gerwin is allways on some kind of holidays. You might think know "What the hell is the connection between a slavetrader and the rainbowgnomes?". Well a slavetrader destroys the fun for some players by beeing aggresive. A rainbowgnome destroys the fun for some players by "partying at the wrong time" or "taking things not serious enough". You see the connection? Of course, everybody likes to party. But I think the time after a great battle with many painful death and even more painful injuries isn´t the right time to party.

Your main heros might be the 5 hobbits. My one aren´t (at least not for larps).

Sprachpobleme: Okay, very personal opinion on this topic. You are right, you have every right to speak Dutch. I don´t understand Dutch (also I am trying to learn, but my efforts didn´t get my very far yet). You speak english (better then I do). Why don´t you interact in english? So everyone can understand and maybe interact better (maybe in english I would have understood what those rainbowgnomes are). In my opinion it would be polite to use a language everybody understands. And last but not least:

Why didn´t I interact with you? This might sound some kind of strange now, but the reasons where mainly ingame. After the flying mushroom Gerwin was kind of "fed up with this strange young man". And I didn´t want to get into trouble with your group.

Fantasy standard: Come on, you don´t really want to tell my that the "rainbowgnomes" are some kind of fantasy standard? To my they are a group of young man which want to have fun.
And I can´t tell you what is allowed in fantasy and what is not. But I can tell you that their are people having problems with kenders (did tell you above, I guess) and goblins. I personally have a problem with every "funny/partyconcept" which is to loud. What can I do against this? To by honest ..nothing. Exept maybe giving the player the right ingame answer if he or she crosses a certain line. Maybe slavery would be the correct ingameanswer? I don´t know, but I do see (and know) that you are more then welcome to join the ranks of the firecamp again next year.

And I do and see that Gerwin will not be welcome.

As I don´t know if you read this (and I neither know if you understand my bad english, I´m just an offgame law student and no english teacher) I think this will be enough to explain my point of view. Have fun, and if their are still thinks to discuss feel free to use this platform or send a personal message

Greetings

Gerwin


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 Betreff des Beitrags: Re: Und es lebt und stirbt doch mit seinen Spielern
BeitragVerfasst: Di 17. Aug 2010, 22:50 
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Registriert: So 20. Sep 2009, 20:07
Beiträge: 150
Gerwin, wenn ich dich richtig verstehe, hattest du ja nur IT-Probleme...

Solange wir alle Charaktere spielen, die uns nur IT anpissen ist alles ok. Hey, wir sind beim LARP um zu experimentieren, Dinge zu tun, die wir sonst nicht können und insb. auch zu provozieren.

Problematisch wird es, wenn man anfängt Menschen OT zu stören, wie von dir erwähnt, z.B. indem die Party zu laut wird. Dann gilt es das ganze aber meiner Meinung nach OT zu klären. Klar kann man es IT probieren, aber irgendwann, vor allem, wenn der Tag anstrengend war, will ich nachts schlafen und dann habe ich keine Lust noch IT-Diskussionen zu führen... ein IT "Halts Maul und mach leiser" gerne ;-) aber für alles andere bin ich im Zweifel zu geschafft.

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'10 '11 Feuer-SL
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